Jod nad morzem Bałtyckim – Podstawowe informacje

Wypoczynek na plaży to jeden z najpopularniejszych sposobów spędzania urlopu. Szukając miejsc, które pozwolą im odpocząć i zregenerować się po ciężkich miesiącach pracy, turyści często decydują się na wyjazd za granicę. Wielu podróżników spragnionych słońca i morskich fal nie zdaje sobie jednak sprawy, że udanie się nad Bałtyk może przynieść nawet więcej korzyści dla ich zdrowia, niż pobyt nad Morzem Śródziemnym lub Czarnym. Przyczyną tego stanu rzeczy jest jod.

Czym jest jod?

Jod to pierwiastek odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Dostarczamy go sobie zwykle przez spożywanie produktów takich jak sól kuchenna, ryby oraz owoce morza, jednak pochodząca z tych źródeł dawka może nie być wystarczająca.
Zapotrzebowanie na jod wynosi ok. 160 mikrogramów dziennie u osób dorosłych i młodzieży, wzrasta do 180 u kobiet ciężarnych i do 200 u karmiących piersią. Dzieciom, zależnie od wieku, zalecane są mniejsze dawki: 50 mikrogramów dziennie w pierwszym roku życia, 70 w latach 1-3, 90 w przedziale 4-6 i 120 u dzieci między 7 a 9 rokiem życia.
Niedobory jodu są szczególnie niebezpieczne u niemowląt i małych dzieci, gdyż przyczyniają się do spowolnienia ich wzrostu oraz rozwoju, a także spadku odporności. U dorosłych wywołują niedoczynność tarczycy, której objawami są przybieranie na wadze, uczucie osłabienia, łysienie, suchość skóry, problemy z pamięcią i koncentracją, senność, obniżenie nastroju, nieregularne miesiączki oraz problemy z zajściem w ciążę.

Jod nad Bałtykiem

Zawartość omawianego pierwiastka w wodzie i bryzie morskiej jest znacznie wyższa niż w większości produktów spożywczych. Towarzyszą mu również składniki odżywcze takie jak kryształki soli, brom, wapń oraz magnez.
Jod nad morzem Bałtyckim występuje w większych ilościach niż nad ciepłymi akwenami. Powodem jest parowanie – zwiększa się zawartość jodu w powietrzu w stosunku do morskiej wody, co z kolei skutkuje rozproszeniem go na większej powierzchni.
A zatem kiedy jest najwięcej jodu nad morzem? Zawartość jodu wzrasta w miesiącach zimnych, gdy parowanie wody występuje na mniejszą skalę, a wiatr zanosi duże morskie fale aż na sam brzeg. W związku z tym, nad Bałtyk warto wybrać się poza sezonem, w czasie jesieni, zimy, lub w chłodnych miesiącach wiosny.

Jak dostarczyć sobie morskiego jodu?

Ponieważ jod występuje w morzu i nadmorskim powietrzu, dobrym pomysłem na zwiększenie jego ilości w organizmie okazuje się pływanie oraz przebywanie w wodzie. Omawiany pierwiastek wchłania się wtedy przez naszą skórę.
Dobroczynny wpływ na zdrowie mają także spacery wzdłuż plaży. Zawartość jodu w powietrzu maleje wraz z odległością, a jego wysokie stężenie występuje w bezpośredniej bliskości Bałtyku. 300 m od brzegu to przestrzeń, gdzie największe stężenie jodu nad Bałtykiem pozwoli nam w znaczny sposób poprawić stan naszego zdrowia.
Wizytę nad polskim morzem warto dopełnić jedząc lokalne ryby, takie jak dorsz, śledź oraz flądra, które również zawierają znaczącą dawkę jodu.

Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]

Podobne posty: